Tuesday, March 12, 2013

Juha dan Raja Tamerlane

Siapa Tamerlane?

(Tamerlane (1336-14 Februari 1405) dalam kisah di bawah merupakan seorang raja berketurunan Turki yang terkenal pada abad ke-14 sebagai penakluk dan pemerintah yang zalim di Asia Tengah terutamanya di selatan Rusia dan Persia. Tamerlane juga dikenali sebagai Timur atau Timur Lenk yang diterjemah kepada Timur Tempang kerana dia tempang kaki kirinya semenjak lahir)


Juha berada dalam majlis Raja Tamerlane. Ketika itu sedang dibicarakan tentang keadaan di akhirat dan kedahsyatannya. Tamerlane memanggil Juha dan bertanya, "Di mana kedudukan kami di akhirat kelak wahai Juha?"

"Kamu akan bersama para raja, pemimpin dan pembesar yang lain," jawab Juha ringkas.

Tamerlane tersenyum mendengar kata-kata tersebut. Dia merasakan ini satu pujian dan penghargaan untuknya kerana dia sedar bahawa dirinya bukanlah seorang raja yang baik.

Raja Tamerlane bertanya lagi, "Raja-raja yang macam mana yang engkau maksudkan, wahai Juha?"

Kata Juha, "Tentulah raja-raja yang sama hebat dengan kamu seperti Firaun, Namrud dan Halagul Khan (Pemimpin Tartar yang meruntuhkan kerajaan Abbasiah)!"

Moral:


  • Berkatalah benar walaupun pahit. Orang yang hebat adalah mereka yang mampu berkata benar di hadapan pemimpin yang zalim.

No comments:

Post a Comment